katarzyny kołtan cisza w spojrzeniach i tęcza witolda i piotra adamczyków

katarzyny kołtan cisza w spojrzeniach i tęcza witolda i piotra adamczyków

Wernisaże w piątek, 10 października 2025, o godz. 19.oo. (wystawy dostępne do 31 października br.).

Cisza w spojrzeniach 

Wystawa „Cisza w spojrzeniach” koncentruje się na portretach kobiet, ukazując ich wewnętrzne światy i emocje poprzez subtelne detale i wyraziste spojrzenia. Prace artystki eksplorują temat ciszy jako formy komunikacji, gdzie niewypowiedziane uczucia i myśli są przekazywane za pomocą gestów, mimiki i spojrzeń. 

Każdy portret wydaje się opowiadać swoją historię, zachęcając widza do refleksji nad indywidualnością, intymnością oraz złożonością kobiecego doświadczenia. 

Zarówno wybór modeli, jak i sposób ich przedstawienia odzwierciedlają różne aspekty życia kobiet, ich siłę, wrażliwość oraz ich miejsce w społeczeństwie. Cisza w spojrzeniach to nie tylko prezentacja sztuki, ale również zaproszenie do dialogu o roli kobiet w dzisiejszym świecie oraz o tym, jak potrafią one wyrażać siebie poprzez sztukę.

Wszystkie prace pochodzą z roku 2025 i zostały wykonane techniką tempery żółtkowej.

 

Katarzyna Kołtan. Malarka, absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Koszalinie i poznańskiej Wyższej Szkoły Sztuki Stosowanej. Pracuje w technice tempery żółtkowej. Jej prace znajdują się w licznych zbiorach prywatnych w Polsce i w Europie (Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania). W 2014 uczestniczyła w 20/21 International Art Fair w Londynie.

Jej malarstwo o rozpoznawalnym stylu, stanowi połączenie renesansowej techniki malarskiej, tempery ze współczesną symboliką i językiem wyrazu. To jej hołd dla twórczości Mistrzów. Technika ta była najczęściej wybieraną przez artystów do XV wieku, później wyparło ją malarstwo olejne. Do łask powróciła w XIX stuleciu. Budowanie obrazu tą techniką to żmudny proces. Tempera zmusza do pokory, ale jednocześnie daje czas na wewnętrzną refleksję.[…] Malarstwo tą techniką jest kapryśne, pełne pułapek technicznych. To jednak cecha, która odpowiada fizycznie psychologicznemu profilowi portretowanych przeze mnie kobiet.

Aby mieć pełną kontrolę nad całym procesem twórczym, sama przygotowuje emulsję, w której zgodnie z kanonem sztuki renesansowej spoiwem jest żółtko jajka i dodaje do niej sypkie pigmenty.

Nie kupuję gotowych farb. Jakość przygotowanej własnoręcznie tempery jest nieporównywalna. Po pół roku temperę można przetrzeć delikatnie miękką szmatką to nada jej piękny satynowy połysk. Tempera znosi upływ czasu znacznie lepiej niż powszechnie stosowane farby olejne czy akryle. Podkłady, na których powstają obrazy, wykonywany są również ręcznie – specjalnie na jej zamówienie. Grunt powstaje również ręcznie, specjalnie pod temperę, aby zapewnić pracom trwałość i piękno. Trudno jest mówić o własnej twórczości, bo moje prace to zapis emocji. Malarstwo jest procesem bardzo intymnym. Wolę, żeby za mnie „mówiły” moje obrazy, a opowieść przecież każdy może usłyszeć inną…

 

Tęcza Witold i Piotr Adamczyk

Cykl wystaw „Do Jednej – komórki (zygoty)” jest dopełnieniem naszego artystycznego tryptyku. W pierwszym zatytułowanym „Podobieństwa i różnice. Różnice i podobieństwa, Witold Adamczyk i Piotr Adamczyk” (obecnym w 9 galeriach w Polsce na przełomie 2017/2018) prezentowaliśmy nasze indywidualne prace, w drugim natomiast „Autoportret wewnętrzny – Piotr i Witold Adamczyk” (eksponowanym w 7 galeriach w Polsce w latach 2021/2023) pokazaliśmy nasze wspólne prace.

Obecny cykl, który pokażemy w trzech galeriach, to propozycja typu site-specific works – ekspozycja zaprojektowana do danego miejsca i przestrzeni, uwzględniająca jego położenie, historię lub specyfikę.

Dwie pierwsze odnoszą się do zjawisk obserwowanych w naturze. „Zwierciadło” (Galeria na Piętrze, Rawicz), to odbicie tafli w jeziorze, które, odzwierciedla nie tylko dany stan rzeczy (tak jak odbite w lustrze wody trawy, drzewa, przedmioty), ale jest także odbiciem naszych myśli czy stanów, a przez podobieństwo jest tożsame z podobieństwem nas, bliźniaków. „Tęcza” (Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim), fascynujące od wielu lat i dla wielu artystów zjawisko kolorystyczne, to nie tylko gra barw ale także refleksja nad ich znaczeniami. Całość podsumujemy wystawą „Witold Piotr Adamczyk” w Galerii CKiS „Wieża Ciśnie” w Koninie.

Piotr i Witold Adamczykowie

 

Piotr i Witold Adamczykowie. Urodzeni w Nowej Dębie w 1966. Studiowali w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych im. Wł. Strzemińskiego (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Łodzi. Piotr na Wydziale Edukacji Wizualnej (dyplom z malarstwa w pracowni prof. Romy Hałat). Witold na kierunku wychowania plastycznego (dyplom z malarstwa w pracowni prof. J. Bigoszewskiego, 1992, doktorat na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu pod kierunkiem prof. A. Leśnika, 2013).

Piotr uprawia malarstwo nieprzedstawiające i   realistyczne oraz rysunek i karykaturę rysunkową (dla prasy: „Przegląd Kolbuszowski”, „Nowiny”), Witold malarstwo.

Są autorami licznych wystaw indywidualnych, czyli w duecie, uczestniczą także w prezentacjach zbiorowych: regionalnych, poplenerowych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Od 2023 prezentowany jest także film dokumentalny o nich, pt. Adamczykowie – autoportret wewnętrzny.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij