honorata wojczyńska – kolor jest klawiszem. oko jest młoteczkiem. (wassily kandinsky)

honorata wojczyńska – kolor jest klawiszem. oko jest młoteczkiem. (wassily kandinsky)

Wernisaż w piątek, 7 listopada 2025, o godz. 18.oo. (wystawa dostępna do 28 listopada br.).

Honorata Wojczyńska.
Absolwentka 3-letniego studium duchowości w Karmelitańskim Instytucie Duchowości w Poznaniu (2004), Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2016, malarstwo, multimedia i aneks z rysunku) i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2017, Studium Pedagogiczne o kierunku artystycznym), a także Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie (2024, teologia ogólna). W 2014 otrzymała roczne stypendium programu Erazmus w Ecole Supérieures d’ art des Pyrénées Pau w Tarbes we Francji.

Od 2000 uczestniczy w warsztatach ikonopisania m.in. w Bielsku Podlaskim i w Sokołowsku, a od 2013 prowadzi je samodzielnie w opactwie ss. Benedyktynek pw. Wszystkich Świętych w Krzeszowie, które od 2016 są Szkołą Pisania Ikon (szkoła posiada już filie w Częstochowie i Wrocławiu).

Jest autorką kilkunastu wystaw indywidualnych (rysunek, Noc Muzeów, Leszno 2013; rysunek, Galeria MDS, Wrocław 2013; Ikona, Wydział Filologii Słowiańskiej, Wrocław 2014, Ośrodek Spotkań Ekumenicznych, Sokołowsko, 2014; malarstwo, rysunek, film, Galeria 33, Ostów Wielkopolski 2014, 2015, 2022; malarstwo, Galeria na Piętrze, Rawicz 2015; malarstwo, Galeria Krużganek, Warszawa 2021, 2024; malarstwo, Galeria Sztuk Różnych, Poznań 2022) i uczestniczką wielu prezentacji zbiorowych (Alternatywy 33, Ostrów Wielkopolski 2013, 2014; I Międzynarodowe Triennale Rysunku, Galeria Rondo, Katowice 2014; Ale Plama, Galeria MDS, Wrocław 2014; Plenerowy Ostrów, Ostrów Wielkopolski 2014; CTR, Stolarnia, Wrocław 2014; GOK, Krzeszów 2016, VII Festiwal Muzyki Sakralnej w Parafii św. Tekli w Ciechanowie, 2018; wystawa ikon, Częstochowa 2022; Jacy jesteśmy, Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim 2025; Ciemność nadmiarem światła, Muzeum Archidiecezji Krakowskiej, Kraków 2025).

Jej prace znajdują się w przestrzeniach sakralnych Katowic, Chorzowa, Jablonkova, Kobylina, Jaworzynki, Pałacu Arcybiskupów Krakowskich, czy rzymskiego Teresianum.

 

Moje obrazy są próbą zapisu wewnętrznego, myślowo-uczuciowego świata, to swoistego rodzaju droga na peryferie podświadomości, dziecięcości i bezwidności. Można je zatem śmiało zaliczyć do surrealistycznego dziedzictwa. W wizualno-formalnej odsłonie posiadają swoje bezpośrednie odniesienia, głównie do twórczości Joan’a Miró. Obrazy nie posiadają tytułów, dzięki czemu odbiorca posiada pełną wolność w ich interpretacji. Prace tworzone są głównie na fundamencie intuicji i na jej podstawie odbiorca odczytuje rzeczy w nich zawarte. Obrazy wykonane są w technice kazeinowej i jest to pierwszy w historii malarstwa przykład stosowania tej techniki w malarstwie abstrakcyjnym. Farby wykonuję sama, ponieważ nie występują one na rynku w gotowej formie. Dzięki tej technice próbuję ożenić element graficzny z malarskim, rysunkowy, twardy gest z potęgą koloru i miękkością plamy. Obrazy są złożonymi kompozycjami płaskich form, linii, punktów i płaszczyzny, pomiędzy tymi częściami składowymi obrazu, zachodzą relacje, będące próbą zobrazowania obecnych w nas historii. Matowy, jaskrawy i mocny kolor kształtuje emocje i je wyraża. Niektóre elementy obrazów świecą w ciemnościach, ponieważ nie ma takiego mroku, w którym nie tliłaby się iskierka nadziei.

Honorata Wojczyńska.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij