obrazy typograficzne…

obrazy typograficzne…

Obrazy typograficzne…

Wernisaż w piątek, 10 listopada 2023, o godz. 19.oo (wystawa dostępna od 6 listopada do 1 grudnia 2023).

Dr Zbigniew Koszałkowski

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego; dyplom w Pracowni Projektowania Druków Periodycznych prof. Krzysztofa Lenka i w Pracowni Malarstwa prof. Juliusza Narzyńskiego, 1982; doktorat, 2015). Od 2008 był adiunktem, a następnie profesorem w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Od 2019 wykłada na Wydziale Grafiki Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Podczas studiów i stanu wojennego działał w opozycji demokratycznej (m.in. współtworzył Niezależne Zrzeszenie Studentów) projektując i kolportując bezdebitowe pisma. W 1985 współpracował z Łódzkim Towarzystwem Oświaty Niezależnej i zaprojektował jego znak. W latach 1984–1989 był współtwórcą galerii „Nawa św. Krzysztofa” działającej alternatywnie dla twórców bojkotujących oficjalne galerie w stanie wojennym. Był także redaktorem graficznym i wydawcą m.in. bezdebitowego pisma „Nawa św. Krzysztofa”. Działalność społeczno-polityczną zakończył identyfikacją graficzną dla kandydatów Solidarności regionu Łódź w wyborach do Sejmu RP w 1989.

W latach osiemdziesiątych pracował wyłącznie na umowy-zlecenia (niepisany zakaz pracy etatowej). W 1986 wdrożył w życie swój projekt miesięcznika „Kalejdoskop” i redagował go graficznie aż do rozwiązania redakcji przez władze miasta w 1992. Od 1988 projektował i redagował graficznie ogólnopolskie miesięczniki: „Bestseller” i „Sens”, „Ten Ton”. W latach 1986–2004 zaprojektował identyfikację graficzną Państwowego Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi realizując ponad 100 plakatów i druków. W 1996 rozpoczął współpracę z miesięcznikiem „Tygiel Kultury”, dla którego projektował charakterystyczne i nagrodzone przez „Media Marketing Polska” okładki typograficzne. Nagradzany za swoje prace (I nagroda za typografię na okładkach „Tygla Kultury” w Konkursie Projektowania Prasowego „Chimera”, „Media Marketing Polska” 2003; nagroda za plakat na Biennale Plakatu Teatralnego w Krakowie, 1998) i wyróżniany za działalność opozycyjną i twórczą (m.in. Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury” za podziemną działalność wydawniczą, 1999; Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, 2006; Krzyż Wolności i Solidarności, 2016; Zasłużony Kulturze Gloria Artis, 2023.

 

Twórczość Zbigniewa Koszałkowskiego skoncentrowana jest na praktyce i dydaktyce z zakresu grafiki projektowej, dotyczącej projektowania czasopism, książek, plakatów i logotypów. Początki jego działalności artystycznej łączą się z jego uczestnictwem w ruchu artystycznym Łodzi w czasie stanu wojennego, kiedy współtworzył niezależną galerię „Nawa św. Krzysztofa” przy kościele oo. Jezuitów i wydawał krytyczno-artystyczne pismo „Nawa św. Krzysztofa” (1984-1989). Wśród wielu inicjatyw na rzecz kultury, wyróżniają się opracowane przez niego w latach 80. i 90. XX wieku, koncepcje graficzne takich czasopism i wydawnictw jak: „Kalejdoskop. Łódzki przewodnik kulturalny” (1985-1992), „Bestseller” (1990-1992), „SENS” (1991), „Ten Ton. Kalejdoskop kultury i biznesu” (1992), a zwłaszcza „Tygiel Kultury” (1996-2011). Ten ostatni zyskał uznanie dzięki charakterystycznym i nagrodzonym przez „Media Marketing Polska” okładkom typograficznym jako czasopismo o znaczeniu ogólnopolskim, związane z wysokim poziomem edytorskim i merytorycznym. Koszałkowski stworzył także w latach 1986-2004, ciekawe i unikalne w skali europejskiej rozwiązania formalne dla identyfikacji graficznej Teatru im. Stefana Jaracza oraz jako pierwszy zaprojektował technologię poddruków zdjęć półtonowych pod tekstem w periodyku „Bestseler” (1989).  W swojej twórczości graficznej sięgał do tradycji konstruktywizmu oraz konceptualizmu lat 70. i 80. XX wieku, doskonale kontynuując dokonania w zakresie druku funkcjonalnego z lat 20. i 30., z którym związana jest osobowość Władysława Strzemińskiego. Strzemiński przykładał wagę do nauczania nowoczesnej grafiki pozbawionej literackości i ornamentu, korzystając z zasad projektowania niemieckiego Bauhausu.

 

Na wystawie prezentujemy prace z zakresu projektowania prasy i identafikacji graficznej około 60. firm w tym plakaty Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi jako części identyfikacji zaprojektowanej i funkcjonującej na rynku od drugiej połowy lat osiemdziesiątych.

www.koszalkowski.pl

 

 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij