arkadiusz rataj – obrazy algorytmiczne

Wernisaż w piątek 26 czerwca 2020, o godz. 19.oo (jedynie online: facebook, youtube)

Wystawę można zobaczyć w galerii (z niezbędnymi dystansami) od piątku 26 czerwca, aż do 9 lipca br.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu KULTURA W SIECI

Arkadiusz Rataj. Kaliszanin z urodzenia (rocznik 1984), Ostrowianin z zasiedzenia. Jest programistą (studiował fizykę i informatykę). Od zawsze jednak dzieli pasję informatyczną z artystyczną, czego wyrazem jest jego twórczość plastyczna, a także muzyczna i pisarska. Uczestniczy w wystawach zbiorowych i koncertuje, a w 2019 w krakowskiej Galerii Sztuki Współczesnej Off Frame odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa.

„W swoich pracach poszukuję harmonii między sztuką i technologią. W malarstwie, jak również działaniach z zakresu nowych mediów, w tym interaktywnych instalacjach i wizualizacjach korzystam z ogólnodostępnych technologii i materiałów, szukając różnych możliwości ich kreatywnego wykorzystania. Powstająca w ten sposób synergia pomiędzy człowiekiem i maszyną dowodzi, że technologia może (i powinna) służyć człowiekowi, jako narzędzie rozwoju duchowego i emocjonalnego.
Cykl obrazów algorytmicznych stanowi próbę artystycznej interpretacji procesów zachodzących w urządzeniach cyfrowych: komputerach, smartfonach i tabletach podczas szyfrowania danych w Internecie lub sortowania playlisty ulubionych utworów. Połączenie odzwierciedla struktura obrazu – sposób ułożenia jego elementów, która powstaje w wyniku wykorzystania wybranego algorytmu. Poziom skomplikowania jest na tyle duży, że do konstrukcji wykorzystuję autorski program komputerowy. Wynik obliczeń następnie przenoszę na płótno, gdzie za pomocą tradycyjnych technik warsztatu malarskiego poddaje swobodnej artystycznej interpretacji.
Kolejną realizacją powyższej idei jest moja twórczość muzyczna. Dzięki współczesnemu oprogramowaniu każde wykonanie odsłania przed publicznością kreatywny i dynamiczny proces formowania się utworu muzycznego: cisza powoli ustępuje miejsca kolejno nagrywanym i zapętlanym dźwiękom instrumentów elektronicznych, które następnie stanowią tło dla gitary elektrycznej.”